La ciutat perduda és l'antiga capital dels Tayrona, situada al bell mig de la "Sierra Nevada de Santa Marta" té un accés complicat, una caminata de cinc o sis dies pels actuals territoris wiwa i kogui. Amb dues noies de l'alberg decidim realitzar el llarg recorregut que ens durà a l'enigmàtica ciutat descoberta el 72 per saquejadors de tombes. Dit i fet, ens recolliran al matí i ens portaran fins a Machete Pelado, el poble on ens esperarà, Juan Carlos, el guia que ens acompanyarà durant aquests cinc dies i on coneixerem la resta del grup.

A l'endemà el temps no ens ho permet i fem l'últim tram del camí sota la pluja. Farem campament a un quilometre, una hora i mitja del nostre objectiu. A la nit fem sobretaula i Juan Carlos, excel·lent guia que ja va treballar com a ajudant en els primers intents d'obrir la ciutat al turisme, amb la confiança de tantes hores junts ens explica la història recent de la regió. Juan Carlos completa el sou de guia amb el que trau de l'explotació dels seus camps i com a camperol no fa gaire cultivava coca, ens ho explica amb pèls i senyals, com amb les fulles de les plantes produïa la base de coca que els dissabtes al poble compraven els narcos, que no pagaven gens malament. Ens explica que va suposar l'arribada de la guerrilla i la creació dels paramilitars per part dels camperols i de com tot va acabar amb un ambient de violència, morts i desaparicions. Diu que va plorar de ràbia quan els militars van entrar al seu camp a arrancar-li la plantació i que arran del Plan Colombia la població s'havia empobrit, però amb el temps havien aconseguit canviar el cultiu de coca pel de cacau i cafè i l'ajuda de l'incipient turisme. "Ahora entendí que sin coca no hay guerrilla, no hay paramilitares, no hay violencia y aunque más pobres todos vivimos mejor" sentencia.
El quart dia finalment coronarem Teyuna, que és a sobre d'una colina a la qual s'accedeix per unes empinades escales de més de 2000 graons que semblen inacabables. Al lloc s'hi respira pau i les restes arqueològiques ens mostren l'esplendor de la cultura Tayrona, res a veure amb les barraques de fang en què viuen els seus descendents. Ens passem una bona estona recorrent els carrers que porten a les diferents terrasses totalment integrades en l'entorn. La ciutat és immensa -i encara continuen trobant-se més restes- estem sols i la gaudim tota per nosaltres. Però el temps apreta i hem de tornar al campament per dinar i marxar ràpidament perquè no se'ns faça de nit, avui dormirem al segon campament i els xiquets kogui, que se'n recorden de nosaltres ens reben amb alegria.
L'últim dia matinem molt, eixim pràcticament de nit, ja que en una jornada haurem de fer el camí que vam fer els dos primers dies. La jornada és llarga i dura i quan abandonem la selva per entrar en la zona camperola el sol ens espera ferm i poderós i passa a passa avancem resignats cap a la fi de la nostra aventura. Finalment tindrem la recompensa d'un bany refrescant al riu i amb un aplaudiment ens felicitem per la nostra gesta.
Hem passat uns dies intensos en què les hores caminades i viscudes en comú han teixit llaços forts entre el grup, hem viscut en primera persona la història de la regió i la forma de vida dels indígenes, però som conscients que estem davant del canvi. Encara son pocs turistes els qui fan el recorregut. Ens preguntem què tardarà en canviar tot això, el turisme acabarà amb el bell paratge que hem caminat amb tanta emoció? Hi ha senyals per l'esperança i és que les comunitats indigena i camperola tenen molt a dir en aquest procés i sembla ser que estan plenament conscienciats que el medi és la font de la seua riquesa i estan disposats a conservar-lo, considerant el turime com un complement i no com el motor de l'economia, no debades han renunciat a una oferta multimilionària d'una agència que hagués acabat amb la vida camperola i desplaçat les comunitats indígens i que hauria tancat la Sierra Nevada per al seu negoci particular canviant-la com la coneixem avui en dia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada